Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


26 Februari 2009

9 Cabaran Utama Untuk Mencapai Wawasan 2020

1. Mewujudkan Bangsa Malaysia bersatu yang mempunyai maltamat di kongsi bersama.
2. Mewujudkan masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram, dan maju dengan keyakinan terhadap diri sendiri, bangga dengan apa yang ada dan yang di capai serta gagah menghadapi pelbagai masalah.
3. Mewujudkan dan membangungkan masyarakat demokratik yang matang, mengamalkan satu bentuk persefahaman matang, demokrasi Malaysia berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada banyak negara membangun.
4. Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika.
5. Mewujudkan masyarakat liberal dan bertolak ansur, rakyat pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan dan kepercayaan agama masing-masing dan pada masa yang sama, meletakkan kesetian mereka kepada satu negara.
6. Mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, mempunyi daya perubahaan tinggi dan memandang ke depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi masa depan.
7. Menyujudkan masyarakat penyayang dan budaya meyayangi, iaitu sistem sosial yang mengutamakan kepentingan masyarakat, kebajikan insan tidak akan berkisar kepada negara atau orang perseorangan, tetapi sekeliling sistem keluarga yang kukuh.
8. Memastikan masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi.
9. Mewujudkan masyarakat makmur yang mempunyi ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.

20 ulasan:

  1. Ha, renung-renungkan.

    BalasPadam
  2. sebenarnya cabaran utama ialah membanteras penyalahgunaan dadah dan rasuah

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama08 Julai, 2012

    kurang solat n tolak pandangan agama
    dh cukup

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama19 Mac, 2013

    as slm..mohon perkongsian..tq

    BalasPadam
  5. Bish whet???
    -Sandra

    BalasPadam
  6. Wah!!!!!!! Bagusnya Terima Kasih banyak-banyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama sama ya..kita dapat ilmu baru

      Padam
  7. Tanpa Nama14 Mac, 2016

    Yg penting turunkan Barisan Nasional...
    Dan bagi aq jd PM~ kakakakaka :D

    BalasPadam