Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


14 November 2008

Apakah Datuk Kamilia Yang Bersalah?

Apakah Datuk Kamilia Ibrahim dipersalahkan kerana tidak bersetuju dengan keputusan kepimpinan tertinggi Wanita UMNO kerana beliau tetap dengan pendirian beliau untuk bertanding jawatan Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO?Atau, apakah Datuk Kamilia akan dipersalahkan jika mengengkari suara ahli-ahli wanita UMNO dari akar umbi yang menyokong beliau untuk bertanding, semata-mata untuk menggangguk setuju kepada keputusan pihak tertinggi?
Jika kita berlandaskan kepada alasan Datuk Kamilia seperti di atas, beliau mempunyai hak untuk meneruskan niat beliau untuk bertanding. Dan konsep peralihan di pertengahan tempoh jawatan tahun 2008 - 2011 yang terpaksa bergantung kepada 'pemangku' merupakan tactical politics yang tidak bijak, tergantung dan akan menyebabkan berlakunya perebutan kuasa yang berpanjangan.
Titik fokus perjuangan yang samar-samar akan menyebabkan parti turut terumbang-ambing dan bakal menimbulkan pelbagai kesulitan kelak. Wanita UMNO pula merupakan satu kuasa politik yang kuat dan ini tidak dapat dinafikan. Ahli-ahlinya pula sangat aktif di dalam pelbagai program. Tugas mereka sebagai perayu undi di tiap-tiap pilihanraya memang diakui kemas dan efektif dan sangat sukar untuk dicari ganti.
Akan tetapi, pergolakan yang tidak diingini ini sepatutnya dapat dielakkan. Adalah lebih terpuji jika mereka yang dirasakan sudah tiba masanya, mengundurkan diri dengan terhormat. Tidak mungkin Perdana Menteri baru pada bulan Mac 2009 kelak akan memberi sebarang jawatan kabinet kepada ketua wanita UMNO yang akan mengundurkan diri 3 bulan selepas itu. Ianya hanya akan mengganggu perjalanan kementerian yang terlibat.

2 ulasan:

  1. kamilia tak bersalah. salam berani berubah!

    BalasPadam
  2. saya sokong dan suka melihat keberanian datuk kamilia

    BalasPadam