1) Memberi latihan insentif kepada guru-guru yang akan mengajar subjek Sains dan Matematik supaya pembelajaran dapat disampaikan secara berkesan jika guru sendiri dapat menguasai Bahasa Inggeris sebaik mungkin.
2) Wujudkan satu subjek baru seperti English Communication kerana Sains dan Matematik merupakan subjek teknikal yang memerlukan tahap pemahaman yang tinggi, oleh itu komunikasi amat penting di antara guru dan murid-murid.
3) Menyediakan Vocabulary Book kepada pelajar-pelajar yang memerlukan bantuan untuk memahami bahan-bahan yang mengandungi perkataan-perkataan yang kritikal dan selalu digunapakai dalam subjek Sains dan Matematik. Ini kerana dalam menjawab soalan matematik dan sains kadang-kadang tidak perlu membaca keseluruhan soalan tetapi cuma perlu capture perkataan yang penting sudah cukup untuk membuatkan murid-murid faham kehendak soalan.
4) Mengadakan kelas tambhan setiap hari untuk subjek Matematik dan Sains dan para guru perlu berkorban untuk tujuan ini. Jangan kutip duit yuran tetapi lakukan dengan ikhlas kerana guru-guru di sekolah Cina mengadakan kelas tambahan setiap hari tanpa bayaran.
5) Menyediakan buku-buku latihan yang mengandungi dwibahasa - Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
Kebanyakanm hujah pro PPSMI, mengatakan seolah2 PPSMI sahajalah satu-satunya cara untuk mahir B.Ingeris.
BalasPadamCadangan saudara itu akan meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.
Kalau sudah mahir B.Inggeris tanpa PPSMI, maka tidak perlulah PPSMI.
PPSMI untuk mahir Sains & M3 dlm BI, bukannya untuk BI shj.
BalasPadamAdalah lebih baik jika PPSMI mampu meningkatkan penguasaan BI di kalangan pelajar sekolah.
Pelajar hari ini ternyata lemah dalam BI. Bagaimana untuk mengatakan mereka mahir tanpa PPSMI?
Sedangkan penyataan di atas sudah pun menyokong bhw PPSMI mampu meningkatkan mutu BI di peringkat sekolah.
Tukang sapu:
BalasPadamTelah dinyatakan di no 2 & 3
Kalau sudah ada langkah 2&3 untuk meningkatkan penguasaan Bahasa INggeris, tidak perlu lagi PPSMI.