Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


24 Oktober 2008

Contohi Kredibiliti Pembangkang

Saudara Zulkifli Noordin (gambar), dari PKR, ahli Parlimen kerusi Kulim Bandar Bharu telah menarik perhatian Pemuda IKS sejak kebelakangan ini. Dengan keberanian yang beliau ada, peguam yang bersifat terbuka ini telah mengecam tindakan pihaknya, Pakatan Rakyat. Duduk bersama-sama Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Karpal Singh tidak pernah menghalang beliau untuk mengkritik tindakan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat.
Dalam persidangan Dewan Rakyat semalam, beliau memperkenalkan diri sebagai seorang Muslim terlebih dahulu sebelum menghentam tindakan Teresa Kok, ahli Parlimen kerusi Seputeh yang dilabelkan sebagai biadap, sombong dan telah memperlekehkan kedudukan agama Islam. Ini adalah simbolik kepada dasar demokrasi dan rakyat sudah mula sedar akan perkara ini.
Beliau juga telah mengusulkan pembinaan Masjid Cina pertama di Kuala Lumpur dan mencadangkan Khutbah dibacakan dalam bahasa Mandarin. Masjid India sudah pun didirikan untuk India Muslim tetapi kita terlepas pandang kaum Cina. Ingatlah bahawa agama Islam bukan sahaja untuk orang Melayu dan tidak pernah dimiliki oleh mana-mana kaum.
Pemuda IKS mengatakan semua ini kerana kagum melihat kredibiliti beliau sebagai pihak pembangkang dan mungkin mampu mencorakkan lagi kewibawaan kerajaan BN. Akan tetapi, terpulanglah kepada setiap individu untuk menilai diri beliau sebaik mungkin.
Inilah pemimpin yang dinanti-nanti, Pemuda IKS yakin kita semua perlu berkerjasama untuk mencapai keamanan dan keharmonian, melihat kepada konflik perkauman yang menular hari ini dan amat penting untuk membuang sifat perkauman itu sekarang. Pemuda IKS menghormati keputusan beliau untuk duduk bersama PKR memandangkan isu perkauman dan agama ini tiada kaitan dengan parti serta ideologi politiknya.
Jika Anwar Ibrahim berani meminggirkan beliau dari angkatan Pakatan Rakyat diatas tindakan beliau, Pemuda IKS mencabar Anwar Ibrahim bertindak sedemikian kerana beliau akan kehilangan salah seorang ideologis hebat yang mampu memberikan nafas baru kepada integrasi nasional. Alangkah baiknya jika dapat digandingkan beliau bersama Dato' Mukhriz Mahathir menerajui kepimpinan kita. Sudah tentu dapat memberi harapan baru untuk rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan