Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


21 Oktober 2008

Pandangan Masyarakat Terhadap UMNO

Dikesempatan ini Pemuda IKS ingin mengucapkan tahniah kepada semua calon-calon yang telah berjaya dalam pemilihan semasa persidangan pada tempoh hari.
Sebenarnya Pemuda IKS bukanlah seorang yang pakar dalam arena politik dan boleh dikategorikan sebagai 'setahun jagung' jika dibandingkan dengan kepimpinan pihak UMNO, khususnya Bahagian Batu yang ada pada masa kini.
Akan tetapi pengamatan di sekeliling dan acara 'analisis kedai kopi' bersama rakan-rakan menyebabkan rasa terpanggil untuk menghamparkan isi hati, pandangan dan buah fikiran tentang politik.
Kenapa berpolitik? Adakah kita benar-benar kenal dan fahami akan maksud politik itu? Adakah berpolitik itu dipraktikkan secara membuta tuli atau dipengaruhi rakan-rakan? Atau pun ingin menunjukkan rasa protes terhadap mana-mana pihak atau individu yang membuatkan kita berasa tidak puas hati? Atau dendam kisah lama?
Kenapa berpolitik? Rata-rata kelompok masyarakat hari ini gemar berbicara tentang politik, tetapi dari dimensi yang berbeza-beza.
"Ko dapat job ni sebab main politik ke?"
"Dato' tu ade ejas barang baik tuk kite kalau join die"
"Y.B. tu ade kene mengene dengan famili aku, tu pasal aku dapat job ni!"
"Hari-hari citer pasal politik, tak boring ke? Bukan dapat ape pun!"
Kenapa perlu berunsur kepentingan individu? Jelas menunjukkan bahawa masyarakat kurang sedar (walaupun mereka mengaku tahu tentang politik!) akan maksud ianya itu. Bagi Pemuda IKS politik ini adalah ibarat pisau tajam yang mana ianya berfungsi untuk membantu tugas-tugas harian dan pada masa yang sama boleh dijadikan senjata yang dahsyat untuk mencederakan, malah boleh membunuh.
Sebagai sebuah komuniti yang bertanggungjawab, maka kita perlu merubahnya. Metaforanya adalah seperti membiarkan seorang buta melintas jalan tanpa tongkat sedangkan kita berada di situ dan hanya memerhatikan dia.
Biar pun misi ini agak berat, dengan hubungan keakraban yang dipupuk dikalangan ahli-ahli, Insyaallah ianya akan berjaya. Dengan barisan kepimpinan yang baru dan mantap, sinergi itu diharap dapat berkembang dan melakar sejarah.
Akhir kalam, sebagai salah seorang ahli Pergerakan Pemuda UMNO Cawangan Taman IKS, harapan untuk melihat pembaharuan dalam perspektif masyarakat terhadap parti politik, khususnya UMNO akan memberi satu persepsi yang lebih berwarna tentang pemahaman masyarakat tentang politik. Salam.

1 ulasan:

  1. pemuda berani berubah. tsunami mukriz melanda jasin.. hebat dan tahniah kepada perwakilan.

    BalasPadam