Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


20 Mei 2009

KPI: Beberapa Menteri Bakal Digugurkan

Penunjuk Prestasi Utama (KPI) diimplemen bagi menganalisa prestasi sesebuah entiti dalam satu jangka masa yang ditetapkan. Selaras dengan seruan dan gubalan 1Malaysia, KPI dapat membantu kerajaan memperbaiki mutu perkhidmatan dan meningkatkan prestasi dengan lebih telus dan effisyen.

Walau bagaimana pun, beberapa langkah rapi perlu diteliti agar objektif perlaksanaan KPI tidak melencong dari mencapai matlamat asalnya. Adakah benar ianya akan mengukur prestasi? Apa pula yang akan berlaku kepada mereka yang tidak berjaya mencapai tahap minima yang ditetapkan? Adakah data yang diperoleh akan didedahkan kepada umum? Wujudkan satu Suruhanjaya Penunjuk Prestasi Utama untuk memantau pengumpulan data yang sahih?

Persoalan ini banyak bermain di fikiran masyarakat selepas pengumuman perlaksanaan sistem baru ini terhadap barisan hadapan Kabinet Najib. Walaupun selepas perlantikan jawatan menteri dan timbalannya yang baru, masih wujud beberapa individu di dalam barisan Kabinet Najib yang tidak disenangi sesetengah pihak. Tun M turut memberi pandangan kurang mengalukan terhadap mereka ini. Selepas rombakan Kabinet yang terkini, banyak muka baru yang menjanjikan nadi baru. Namun masih ada lagi...

Apa yang dikhuatiri, selepas kebangkitan PR pada PRU-12, adakah langkah melantik 'orang lama' ini wajar? Bukankah rombakan besar-besaran dapat memberi satu nafas baru kepada Kabinet? Mungkin mastermind 1Malaysia mempunyai agenda tersendiri dalam mencaturi The Kabinet Frontline. Bukan apa, kalau dah rasa diri tu dah expired, baik berundur sahaja daripada diundurkan daripada barisan. Masalahnya, kebanyakannya tak sedor diri.

Kita mengharapkan perubahan. PM telah mengorak langkah pertama dengan perlaksanaan KPI. Berharap beliau akan menyingkirkan sisa-sisa reput yang melemahkan prestasi Kabinet dan UMNO. Mereka ini tidak diperlukan lagi selepas 'tarikh luput'. Expiry mereka bukan terletak pada umur atau usia berkhidmat, tetapi pada prestasi mereka itu sendiri. Telitilah saranan dan nasihat Tun M untuk melaksanakannya sebaik mungkin.

PAS pun ada bau-bau politik wang yang dianggap hadiah bukan rasuah. Pemuda IKS mencadangkan PAS untuk melaksanakan Key Bribery Indicator (KBI).

1 ulasan:

  1. Saya amat mencadangkan semua menteri yang kurang didikan Islam dan tidak mendalami lagi Islam sejati patut digugurkan dari pentadbiran negara yang makin memandang ringan menceduk segala acuan barat begitu saja.

    BalasPadam