Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


01 Mac 2009

Chong, Lu Gila Ah Mau Ini Macam?

MP Bukit Mertajam, Chong Eng (DAP) menggesa kerajaan membenarkan penggunaan pelbagai bahasa termasuk Mandarin dalam urusan pentadbiran agensi kerajaan. Pemuda IKS baru sahaja mengeluarkan artikel mengenai memartabatkan Bahasa Melayu. Kini mereka menggesa satu perubahan drastik yang tidak relevan.
Beliau berkata, penggunaan pelbagai bahasa dapat memudahkan kaum bukan Melayu yang mempunyai masalah berkomunikasi dalam Bahasa Melayu untuk lebih memahami sesuatu. Senang cerita, terutamanya golongan Cina bukit ataupun Cina tongsan yang sering memutarbelitkan penggunaan Bahasa Melayu.
Alasan beliau adalah sebagai satu masyarakat majmuk, adalah perlu untuk setiap individu menguasai bahasa lain selain Bahasa Melayu. Beliau turut menegaskan bahawa pembelajaran Bahasa Mandarin perlu diwajibkan di semua Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Beliau berkata bahawa ilmu adalah perkara yang dipelajari, bukannya bahasa. Oleh itu, ilmu boleh juga diajar dalam bahasa Mandarin selain Bahasa Melayu. Bagaimana pula dengan bahasa Tamil? Bahasa etnik Sabah dan Sarawak? Bahasa Arab? Hehe.
Selain itu, beliau menambah bahawa penguasaan bahasa Mandarin semakin diperlukan di sektor pekerjaan. Beliau percaya bahawa dengan menguasai bahasa Mandarin, peluang pekerjaan akan menjadi lebih mudah dan lebih luas. Ini kerana kebanyakan syarikat yang dikuasai kaum Cina menggunakan bahasa ini sebagai medium utama perantaraan dan komunikasi.
Mengapa tidak menegaskan penggunaan Bahasa Melayu sebagai salah satu syarat operasi syarikat-syarikat? Ambil tindakan jika terdapat syarikat yang mengeluarkan ayat Mandarin is preferred atau Chinese male/female only di dalam iklan temuduganya.
Chong Eng juga berpendapat, jika tidak boleh menguasai ilmu penulisan dan bacaan, kemampuan bertutur bahasa Mandarin dengan fasih sudah memadai. Papan tanda jalan dan tempat-tempat awam juga perlu disertakan dengan bahasa Mandarin. Malah beliau turut mahu program dan kursus anjuran agensi kerajaan dijalankan dalam bahasa Mandarin. Apa kata, kita tukar Malaysia jadi Chinesia? Dewan Rakyat pula jadi Chee Cheong Fun.
Apabila MP Sekijang, Datuk Baharom Mohamed mencelah dengan mengatakan beliau tidak memahami apa yang dikatakan oleh MP Bukit Mertajam (pelat), Chong Eng membidas dengan menyalahkan sistem pendidikan negara kerana "mendidik" beliau sebegitu. Sekolah Rendah - Mandarin, Sekolah Menengah - Bahasa Inggeris dan Institusi Pengajian Tinggi - Bahasa Melayu. Orang lain pun pergi sekolah yang sama tapi tak lah teruk sangat.
Apa kata, selepas ini, di antara syarat kelayakan untuk menjadi Ahli Parlimen adalah fasih berbahasa Melayu. Ataupun orang moden panggil Bahasa Malaysia. Sesiapa MP yang pelat berbahasa Melayu, akan disingkirkan. Muahahaha.

7 ulasan:

  1. Salam perjuangan,
    Ini MP memang 'gila' dan selalu juga buat kecoh dalam parlimen. Kalau dibiarkan dan terus disokong oleh PKR dan Pas, agaknya suatu hari nanti Mandarin jadi bahasa kebangsaan!

    BalasPadam
  2. orang orang DAP ni memang pelik pelik cadangan. setiap cadangan mesti nak naikkan bangsa dia je. takde yang boleh pakai langsung.

    BalasPadam
  3. Ini yang dikata oleh Tun Syed Nasir, yakni golongan kedua yang berjuang untuk meruntuhkan sistem yang ada sekarang dan menggantikannya dengan suatu sistem lain yang berdasarkan berbagai-bagai bahasa rasmi dan berbagai-bagai agama rasmi.

    BalasPadam
  4. Emperor Han02 Mac, 2009

    Ingatkan makin pandai..rupa - rupanye tak la cerdik sangat pun diaorang ni..aku sbb menghormati blog ni je..kalau tidak dah lama aku carutkan..makin hari makin melampau - lampau perangai diaorang ni..

    Semalam pasal satu golongon yang tidak bertamadun lagi berakal buat demo..ntah ape lagi la yang diorang ni nak..dah berpuluh tahun duduk kat Malaysia pun tak reti nak bersyukur..

    Dan hari Sabtu pulak pasal golongan kristian nak pakai tulisan Allah dalam tulisan diaorang..GILAAAA!!! Allah dengan tuhan@god tu lain la..x sama la..

    Nasib baik la KDN tarik balik warta tu..kalau tidak aku dah nekad dah..ape nak jadi..jadi la!!! hal lain aku boleh tolak ansur tapi hal ni macam negara ni xde agama rasmi..

    Perumpamaan untuk mereka ini adalah diibaratkan melepaskan anjing yang tersepit!

    AKU YANG MARAH!!!

    BalasPadam
  5. Gila punya mp. Aku walau pun cina, aku takkan sokong orang gila.

    BalasPadam
  6. Salam Perjuangan,

    Kenapa mereka tidak langsung bersyukur kerana hidup di bumi Malaysia yang aman damai ini?
    Tidak adakah nikmat kesyukuran dalam diri dengan apa yang telah diperolehi selama ini?
    Paling penting tidak kah semasa sekolah dulu MP ni faham dan belajar matapelajaran Sejarah Malaysia?

    Kenapa kita ni masyarakat Melayu sangat bertolenransi dengan masyarakat lain? Bukan nak meniupkan rasa marah atau benci tapi cuba fikir dan renungkan apa yang telah diberikan dan bertolak ansur dengan bangsa lain??? Tidak kah kita masyarakat melayu terlalu banyak bertolak ansur??? Jadi cuba lah bersyukur!!!

    Jangan kita cemari keamanan yang telah dikecapi selama 51 tahun ini. Hargai lah penat lelah orang yang terdahulu bagi menjamin keamanan kita sekarang.

    Wahai saudara seagama dan sebangsa marilah kita kukuhkan saf demi mempertahankan hak hak yang telah termaktub dalam perlembagaan dan menjamin kemakmuran tanah tumpah darah kita demi untuk anak cucu kita di masa hadapan.

    BalasPadam
  7. SALAM SEMUA....

    kenapa lah ada MP sebegitu bodoh kat malaysia nie, aku tak faham betol, jorang nie tak abis2 nak mempersoalkan apa yang dah termaktub dalam perlembagaan kita... saya bukan nak kata apa lah, ni hanyalah saya nyer pendapat, apa kata kerajaan malaysia sekarang ni, halau semua penduduk cina dan india ni mahupun singh, pergi ke negara mereka masing2, saya rasa negara china dan india pun tak menerima mereka, kerana bagi kerajaan china dan india, mereka dah dikira berpaling tadah dari tanah air mereka.... nasib baik orang melayu yang ada kat tanah melayu ni baik tolak ansur menerima mereka saudara senegara kita, walaupun belainan bangsa dng agama.....

    mereka ni tak sedar lagi......

    saya harap ada seorang pemimpin melayu yang dapat meluahkan kata2 ini di parlimen atau dimana2 sahaja supaya terbeliak biji mata bukan melayu bila mendengar luahan hati orang melayu..

    salam takzim dari sharol...

    BalasPadam