Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


02 November 2008

Kisah Pelik Tapi Benar

Suasana di dalam Dewan Tun Hussein Onn, PWTC menjadi riuh rendah apabila keputusan undian para perwakilan diumumkan bagi membentuk barisan kepimpinan UMNO Bahagian Batu untuk penggal akan datang. Ini kerana kesemua calon-calon dari barisan Datuk Yahya Mat Ghani yang bertanding menang besar! Tetapi sejurus selepas keputusan untuk jawatan Ketua UMNO Bahagian Batu diumumkan, dewan menjadi sunyi sepi kerana ramai terkejut dengan keputusan undian para perwakilan.
Sebahagian besar para perwakilan kemudiannya dilihat berpusu-pusu keluar dari dewan untuk bertemu calon pilihan mereka walaupun persidangan masih belum ditangguhkan lagi. Suasana majlis menjadi hambar kerana hanya tinggal beberapa kerat sahaja bilangan perwakilan yang menanti sehingga persidangan selesai ditangguhkan.
Ramai yang mengalirkan air mata tatkala bertemu Datuk Yahya Mat Ghani selepas keputusan diumumkan. Sejumlah kecil perwakilan pula bertemu Datuk Yusuf Hamid untuk mengucapkan tahniah kepada beliau. Barisan perwakilan Datuk Yahya Mat Ghani seterusnya pergi meninggalkan persidangan tersebut untuk menikmati makan malam di restoran berdekatan.
Tahniah diucapkan kepada Kekanda Ramlan Salleh, Ketua UMNO Cawangan Taman IKS kerana berjaya merangkul jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Batu dengan jumlah sebanyak 157 undi. Lawannya, saudara Johari Md Isa hanya mampu meraih 94 undi dalam pemilihan kali ini. Jumlah perwakilan adalah 251 bererti tiada undi rosak dalam keputusan ini.
Tahniah kepada Datuk Yusuf Hamid, Ketua UMNO Cawangan Desa Batu Muda kerana berjaya mempertahankan jawatannya dengan meraih sebanyak 128 undi selaku Ketua UMNO Bahagian Batu untuk penggal akan datang. Datuk Yahya Mat Ghani yang merupakan calon pilihan hanya berjaya meraih 123 undi dengan tiada undi rosak.
Keputuan persidangan ini turut juga berakhir dengan UMNO Bahagian Batu mencalonkan Dato' Sri Najib Tun Razak sebagai Presiden UMNO Malaysia dan Datuk Seri Ali Rustam selaku Timbalan Presiden UMNO Malaysia. 5 orang dari perwakilan G7 adalah dari barisan kepimpinan Datuk Yahya Mat Ghani manakala dari barisan Datuk Yusuf Hamid cuma 2 orang perwakilan.
Banyak spekulasi di kalangan perwakilan serta pemerhati yang hadir terhadap keputusan persidangan kali ini. Pemuda IKS diberitahu seramai 132 orang perwakilan telah berjanji akan mengundi barisan kepimpinan Datuk Yahya Mat Ghani pada pertemuan mereka yang terakhir sebelum menjelang tarikh persidangan Sabtu lepas. Tetapi keputusan menampakkan bahawa terdapat seramai 9 orang perwakilan di kalangan barisan yang dibentuk oleh Datuk Yahya Mat Ghani sudah "masuk angin" ataupun giat "bermain dua kolam".
Adalah tidak logik jika kesemua barisan calon di sebelah Datuk Yahya Mat Ghani menang besar tetapi jawatan nombor satu UMNO Bahagian Batu dimenangi oleh calon dari pihak sebelah sana. Ketika Pemuda IKS bertemu dengan Datuk Yahya Mat Ghani yang dilihat tenang menerima keputusan tersebut menyatakan, "Kita selalu mimpikan yang indah. Tapi kalau ini kenyataannya, kita nak buat macam mana?". Beliau juga memberitahu para perwakilan yang mengalirkan air mata di atas kekalahan beliau supaya bersabar dan menerima keputusan ini sebagai ketentuan dari Ilahi.
Kepada Datuk Yahya Mat Ghani, jangan berhenti memperjuangkan kebenaran. Sesungguhnya perjuangan yang tulus dan ikhlas akan diredhai Allah s.w.t. Pemuda IKS ingin Datuk tahu bahawa Pemuda IKS akan sentiasa menyokong perjuangan Datuk tidak kira sebesar mana dugaan yang perlu ditempuhi. Pemuda IKS akan turut membantu melaksanankan setiap pelan tidakan yang telah Datuk strukturkan. Canailah kami sebagai anak buah Datuk kerana sesungguhnya, UMNO Cawangan Taman IKS tidak akan wujud tanpa usaha dan pengorbanan Datuk selama ini.
Ketua Penerangan Pemuda IKS, saudara Shafril Yizmier Mohd Yusoff pula menyatakan, "This is the real game. Mesti ada orang swing last minit. Kita terima sahajalah." Begitulah komen beliau terhadap keputusan persidangan kali ini. Beliau yang turut terkejut dengan keputusan undian menerimanya dengan hati yang terbuka. Terima kasih diucapkan kepada para ahli Pemuda IKS yang turut hadir menyokong persidangan kali ini.
Saudara Mahadhir Sulaiman, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Segambut yang turut hadir di persidangan ini sebagai pemerhati, juga terkejut apabila mendengar keputusan persidangan kali ini lalu menyatakan, "Inilah realiti politik. Akan tetapi dinasihatkan supaya tidak melakukan post mortem terhadap keputusan ini. Ia akan memecahbelahkan UMNO Bahagian Batu. Terimalah dengan hati yang terbuka."
Pemuda IKS berharap dengan pembentukan barisan kepimpinan UMNO Bahagian Batu yang baru ini dapat membawa kita semua maju ke hadapan. Mari kita bersama-sama berganding bahu dalam menjayakan misi kita penggal ini, merampas kembali kerusi Parlimen Batu dari pihak pembangkang. Berharap juga UMNO Bahagian Batu dapat meningkatkan kedudukan orang Melayu dari segi ekonomi, pendidikan dan sosial. Selamat berjuang!

1 ulasan:

  1. jgn terlalu taksub menilai seorang dgn bantuan yg tak seberapa,buat penilaian yg cukup teliti dlm pejalanan yg panjg. pemuda IKS perlu membuat penilaian yg baik. apa yg tersurat telah d tentukn Allah, mari kita perkuatkn barisan umno batu bagi menhapi PRU13 YG AKAN DTG. tunjukn komitmen kita dlm penyatuan pemuda dln bhg batu SELAMAT BERJUNG

    BalasPadam