Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


12 Oktober 2008

Isu-isu Di Bahagian Batu WP

Salam Perkenalan,
Saya berasa terpanggil untuk memeriahkan lagi percambahan idea dan pendapat di ruangan ini. Saya bersetuju dengan Saudara Ghulam yang mengajak kita mengutamakan kekuatan daripada menyerlahkan keburukan saingan masing-masing. Dalam kegawatan politik yang melanda negara kita dan kerusi kita parlimen Batu sendiripun dah 'tergadai' maka lebih baik kita bermuhasabah dan bersatu untuk mencapai matlamat yang sama.
Saya bukannya bijak berpolitik dan pandai untuk berkata-kata. Sekadar untuk berkongsi pemerhatian terhadap beberapa isu yang saya rasa sangat relevan dan patut dijuarai oleh kita Pemuda UMNO Batu. Oleh kerana saya sangat baru dalam perjuangan kita ini, maka cawangan saya terlepas untuk membahaskan isu ini sebagai usul pada kali ini. Mungkin cawangan-cawangan yang lain boleh tolong mengenengahkan isu-isu ini dan dapat kita bincangkan di persidangan Pemuda Bahagian nanti.
1. Isu Kemiskinan Bandar (Urban Poverty)
Terdapat percanggahan pendapat yang ketara tentang garis kemiskinan ataupun poverty line di bandar. Indikator yang digunakan sekarang meletakkan pendapatan isi rumah RM800 sebulan sebagai 'benchmark'! Saya merasakan angka ini adalah sangat tidak logik dan mungkin Pemuda Bahagian Batu boleh memangkinkan satu kajian menyeluruh oleh agensi-agensi terbabit dan memberi input.
Bukannya nak berlagak sombong, tetapi cuba kita renungkan nilai RM800 itu untuk kegunaan sebulan (isirumah), belanja dapur dan sewa pun saya rasa boleh 'miss'. RM1000? RM1500/sebulan? bilangan anak? Perlu ada satu pengiraan yang lebih realistik (macam perndapatan perkapita) untuk mengukur garisan ini. Mungkin kita di Batu (Pemuda khususnya) boleh mengeluarkan 'Penyata Batu' seperti Penyata Razak yang terkenal itu untuk menganalisa isu ini.
2. Isu Belia Dalam Bandar (Inner City Youth)
Isu ini berkait rapat dengan isu pertama tadi tetapi lebih kepada analisa sosial dan demographic di Batu. Kajian yang sudah dijalankan masih terdapat kekurangan data dan fakta. Saya rasa saudara-saudara dan rakan-rakan lebih mengerti isu ini dan implikasinya terhadap struktur sosial di Batu ini.
Seperti yang selalu dikatakan oleh Saudara Azniee "Aku budak Flat macam diaorang, aku faham macam mana diaorang fikir, apa yang diaorang nak". Akan tetapi penyelidik yang melakukan kajian-kajian ini semua tidak pernah merasai apa yang saudara-saudara semua lalui!
Sebab itu kebanyakan teori (yang menjadi polisi) kurang efektif dan boleh lagi diperhalusi. Nurul Izzah cuba menjuarai isu ini, tetapi telah dipangkah di Parlimen dengan kata-kata "You've been chaffeuring in your daddy's merc all the while, don't talk about 'unfortunate'".
Obama juga dalam kempen presiden US memberi penekanan terhadap isu ini. Saya rasa tidak ada yang lebih layak sebenarnya untuk mengulas isu ini di Malaysia amnya dan di Kuala Lumpur khususnya melainkan kita warga Batu.
Isu-isu ini perlu ditangani bukan secara retorik dan kita mampu mencipta satu 'approach' yang berguna untuk merampas semula kerusi parlimen Batu. Tian Chua juga cuba mememainkan isu-isu ini di parlimen untuk nak bagi nampak macam dia faham dan efektif sebagai wakil rakyat Batu.
Terima kasih sekiranya ada yang memanjangkan isu-isu ini sebagai usul untuk persidangan yang akan datang.
Norhisham Abdul Mutalib
Naib Ketua Pemuda
UMNO Cawangan KOP Business Centre
Bahagian Batu WP

1 ulasan:

  1. tahniah saudara Norhisham atas usul yang diutarakan.Saya menyokong sekiranya usul ini diperbahaskan di persidangan akan datang.

    BalasPadam