Matlamat penubuhan laman blog ini adalah sebagai medan perkongsian dan perbincangan mengenai isu-isu semasa serta pusat saluran maklumat terkini berkenaan perkembangan pergerakan Pemuda IKS. Setiap ulasan yang dibuat mengenai apa jua topik hendaklah dilaksanakan secara matang dan profesional. Pemuda IKS akan menapis sebarang ulasan yang tidak bernas dan tidak membina untuk menjaga nama baik laman blog ini. Terima kasih di atas kerjasama semua pengunjung.

Peti Suara


07 Oktober 2008

Politik UMNO Bahagian Batu Bagaikan "Gunung Berapi", Tunggu Masa Untuk Meletup! - Wilayahkini

Persaingan di Batu dikatakan semakin membara bagaikan gunung berapi dimana Yahya Mat Ghani atau lebih dikenali sebagai "Abas Batu" memberikan saingan yang sengit kepada penyandang Ketua Bahagian Datuk Yusuf Hamid. Malah Datuk Yusuf Hamid dikatakan terdesak sehingga mendapatkan bantuan dan sokongan daripada mantan Ketua UMNO Bahagian Batu, Datuk Azrat Gull untuk mempertahankan jawatannya.
Sudah ada cakap-cakap di Coffeehouse dan beberapa tempat lain bahawa kepimpinan Yusuf Hamid tidak begitu menonjol serta tidak berketerampilan jika dibandingkan zaman Azrat Gull dan Allahyarham Datuk Azman Attar. Apakah firasat ini betul?
Pemerhati politik pula berpendapat, jika suatu ketika dulu nama UMNO Bahagian Batu begitu popular bukan sahaja di Wilayah Persekutuan malah telah mengegarkan politik negara tetapi kini namanya kian merudum. Kini UMNO Bahagian Batu yang suatu ketika dulu merupakan perintis kepada bahagian-bahagian lain di Wilayah Persekutuan sudah mula kehilangan taringnya.
Kekalahan BN di Parlimen Batu pada PRU yang ke 12 juga telah menambahkan keperitan UMNO Bahagian Batu. Malah, semasa PRU yang lepas banyak cerita-cerita politik mengenai UMNO Bahagian Batu kedengaran sehingga dikatakan Pemuda, Wanita dan Puteri tidak sehaluan dengan kepimpinan Bahagian.
Rata-rata perwakilan dari UMNO Bahagian Batu mengharapkan satu sinar harapan baru di Bahagian Batu selepas pemilihan bahagian dan mereka mahukan satu kepimpinan yang lebih dinamik dan terbilang serta sekaligus dapat mengangkat nama UMNO Bahagian Batu selepas ini.
Apakah Yahya Mat Ghani dapat melakukan kejutan ataupun Yusuf Hamid dapat mengembalikan zaman kegemilangan politik Bahagian Batu selepas ini? Apapun, Wilayahkini berharap semua pemimpin yang bertanding dapat bertekad untuk mengembalikan era kegemilangan UMNO Bahagian Batu selepas ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan